Tian-Ten-Jen

Divendres, 12 de febrer de 2016


‘A les muntanyes de l’orgull, 
no hi corren els torrents de la saviesa’



El Monument a la Unitat de les Religionsals jardins de la Casa d’Espiritualitat Sant Felip Neri (Barcelona), és un reconeixement a Maria Raimunda Estil·les

En paraules de la nostra mestra Berta MenesesMaria Raimunda va comprendre que en aquest segle l’espiritualitat és una veritable necessitat. 

I és una espiritualitat que, potser, no magnifica els temples, les mesquites o les sinagogues sinó que centra la seva atenció en ALLÓ que constitueix el més pregon de tota persona que ve a aquest món. 

El silenci, la meditació, la pregària... 

Podria ser que l’espiritualitat no estigui necessàriament relacionada amb les religions, però difícilment podrà sostenir-se sense el fonament d’una tradició religiosa.

1. Dipòsits de saviesa 


La nostra societat d’avui parla de diversitat. 

Diversitat en molts aspectes, una de les quals importantíssima és la diversitat religiosa. 

Les religions són dipòsits de saviesa i malgrat presentin diferències teològiques i doctrinals, en el més profund del camí cap a l’Absolut, marquen elements d’unitat.

Som conscients que cap religió pot esgotar el misteri de Déu, per això aquesta Casa -en la seva història (fa 100 anys que pertany a les Filipenses) i en el seu camí, des de l’opció pel Crist, vol obrir-se a les diferents espiritualitats i a les diferents tradicions religioses que sentim com un tresor de la humanitat.

Volem compartir la nostra experiència amb tots els que cerquen la llum que dóna sentit a les seves vides.’

Aquest fragment d'una vivència que fa molts anys va escriure la Maria Raimunda parla d'aquest TOT sense límits, i diu així:

Tot és Tot en Tot
i no val la pena gastar-se per res
que no sigui el Tot.

Es pot veure el Tot per una escletxa
si saps que és una escletxa.

No es pot veure el Tot per una escletxa
si creus que l’escletxa ho és Tot.

La vida no es pensa, es viu.
El Tot no es pensa, es viu en Tot.


2. L'acció de l'esperit


‘Volem que el Monument a la Unitat de les Religions que hem inaugurat al nostre jardí, sigui símbol del nostre reconeixement a l’acció de l’Esperit en cadascuna de les tradicions religioses’ explicava Berta Meneses.

Josep Maria Mallarach, especialista en valors culturals y espirituals de la Unió Internacional per a la Conservació de la Naturalesa (UICN), explica el simbolisme d'aquesta escultura, que té una relació directa amb la que està ubicada a l’ermita de Sant Honorat, lloc de meditació habitual de la nostra Sangha.

‘Aquesta  escultura  té  un  simbolisme  clar  i  diàfan.

Tota  ella  es  troba continguda  dins  d’un  cercle, símbol  de  totalitat  i plenitud,  i  s’organitza entorn de  tres  cercles  concèntrics.  

Afirmant  la unitat,  el  cercle  extern  abraça la dualitat del cercle següent i el més interior simbolitza el tres que transcendeix la dualitat.  

Entre el segon i el tercer cercle,  apareixen sis cercles més petits, distribuïts de manera equidistant. 

El número sis  representa la perfecció del desplegament, motiu pel  qual representa la totalitat  de  les  religions i tradicions espirituals de la humanitat. 

Cada tradició espiritual apareix representada per un cercle, forma que simbolitza la perfecció i plenitud de cada religió, ja quetotes  són veritables i completes en si mateixes però cap pot representar la veritat absoluta, pel fet que l'absolut és DEU

Així, apareixen els símbols del cristianisme (la creu), l'Islam (la  lluna creixent i Venus), el judaisme (el Segell de Salomó), l'hinduisme (la síl·laba Om) i el budisme (Dharma Chakra), les grans religions  històriques i escripturàries de la humanitat. 


3. Un estel de vuit puntes


I,  a  baix  de  tot, un estel de vuit puntes, que pot representar les tradicions espirituals orals i atemporals, a les quals es vinculen la majoria de pobles indígenes del món. 

Tots els cercles tenen la mateixa mida i tots són equidistants del centre del gran cercle, símbol de la Unitat.  

La creu dins del cercle que simbolitza el cristianisme es troba a l’eix vertical de les tradicions espirituals  orals, que apareixen a sota, per representar l’equilibri de la dimensió espiritual i material de l’existència, dins del cercle de la vida perfecta, sana i santa.  

En el segon cercle apareix una trisquela o trígona amb braços corbats, present a la tradició, on  simbolitza el creixement dinàmic i equilibrat entre el cos, la psique, l’esperit, l’etern aprenentatge i l’evolució que abasta el passat, el present i el futur. 

Enllaçat en un nou cercle, ens evoca l’estructura ternària que apareix dins de moltes altres tradicions espirituals del món. 


4. La Trinitat


En  efecte,  el  nombre  tres  és  la  primera  síntesi  que  sorgeix  després  de la polaritat de la unitat. En el cristianisme la Trinitat divina (Pare-Fill-Esperit) i també  el  ternari  microcòsmic  (cos-ànima-esperit),  que comparteix amb les altres tradicions  abrahàmiques.   

A l’Islam el ternari iman-islam-ihsan (fe-submissió-excel·lència). En l’hinduisme el Tri-murti  (Brahma-Shiva-Vishnu) o les  tres dimensions  de  la divinitat  (Sat-Chid-Ananda).  

En el Taoisme i Confucionisme la Gran Tríada Tian-Ten-Jen (Cel-Terra-Home). 

En el centre, un nou  cercle i, al seu interior, un triangle de braços corbats buit, que, per la seva posició central, evoca  el Misteri, l’Essència divina, suprapersonal o transpersonal.  


5. ‘Tot el que s'eleva  convergeix’


El sentit de la dedicatòria a María Raimunda és prou significatiu: ‘Tot el que s'eleva convergeix’, ja que  fou la  seva  inspiració i intuïció la que ha elevat la matèria, el pensament i l'Esperit, fent-lo convergir en plenitud manifestada. 

Aquesta frase de Teilhard de Chardin, una persona que sempre va inspirar la trajectòria de María Raimunda, ve a dir que ‘cal elevar-se  per  sobre de tot símbol fins a la presència Real d’allò Invisible’. 

En Ell hi convergeix tot, és l'alfa i l'omega.

El monument fou beneït, perquè sigui realment un símbol clar de l’hospitalitat sagrada d'aquesta casa d'espiritualitat. 


6. L'Amor és la meva Religió


La  poesia  és un altre llenguatge que no pot faltar quan se celebra l'esperit de totes les tradicions. 

En aquest cas poesia de Ibn' Arabi que prové de la mística sufí per parlar amb paraules d'amor...

‘El meu cor s'ha fet capaç d'adoptar totes les formes.

És pastura de gaseles i convent de monjos cristians:
Temple d'ídols, Kaaba dels pelegrins,
Taules de la llei jueva i el llibre de l'Alcorà... 

Jo visc la religió de l'amor,
qualsevol que sigui el camí que recorrin les caravanes
aquí està la meva religió i la meva fe’

7. Feliç Nadal Mr. Lawrence


En el cor del Bodhissatva, en el fons més recòndit de la naturalesa essencial, hi ha la bondat, la bellesa, el perdó, l'acceptació, la Veritat...

El Zen és paradoxa pura. D'aquí que, sovint, el blanc esdevengui negre, la ignorància saviesa, la forma buit, el silenci renou, la calma tempesta...

Tot són portes que ens menen cap a la comprensió, al Dharma. Una comprensió adés difícil, complicada, dolorosa; adés subtil, senzilla, profunda, aclaridora...

La vida és un aprenentatge permanent...

Quan dos, sense dir-se res, s’ho han dit tot, ja no són dos sinó un en el tot...

Quan tot fa u i l’u es fon en el tot no hi ha ni il·luminació, ni saviesa, ni buit, ni forma, res... 


No hi ha res...

I el no res esdevé l’altra riba: Nirvana, en diuen...

Just sullà on ha anat l’enyorat Mr. Lawrence... 

Escolta les seves petjades (+)


Gassho profund...


‘En la perfecció de la nostra feina, en la llum clara dels nostres pensaments i en l’amor pur dels nostres cors podem sentir la joia Infinita de l’Univers’
Joan Mascaró i Fornés